Digitale Inclusie

technologie voor iedereen toegankelijk maken


Digitale inclusie gaat over gelijke kansen in een digitale samenleving. Toch lukt het veel mensen in Nederland nog niet om volwaardig mee te doen. Van ouderen die moeite hebben met e-mail of DigiD, tot jongeren zonder laptop thuis, de digitale kloof is realiteit. Voor gemeenten, zorginstellingen en scholen is het cruciaal om deze kloof te dichten. SDBS ondersteunt publieke organisaties met advies, trainingen en beleidsontwikkeling gericht op digitale inclusie


Wij helpen bij het opzetten van lokaal beleid voor digitale toegankelijkheid, het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van onlinediensten, en het trainen van professionals in digitale vaardigheden. We bieden begeleiding bij projecten rond digitale inclusie in het sociaal domein, ontwikkelen inclusieve communicatie, en ondersteunen lokale allianties voor digitale geletterdheid


Door technologie begrijpelijk, bereikbaar en bruikbaar te maken voor iedereen, versterken we sociale samenhang en bevorderen we gelijke kansen. Inclusieve digitalisering betekent dat niemand wordt buitengesloten. Niet door gebrek aan kennis, toegang of ondersteuning. 

Zo zorgen we samen voor een samenleving waarin iedereen, ongeacht leeftijd, achtergrond of beperking, kan profiteren van de voordelen van digitalisering

"We vroegen ons af of het echt mogelijk was om álle inwoners – ook die in het buitengebied – toegang te geven tot glasvezel. De digitale kloof in De Ronde Venen werd steeds groter en vroeg om een structurele oplossing. Dankzij het strategische advies van Digitaal Belang Samenleving (DBS), waarbij we startten bij de moeilijkste adressen, konden we samen met Glaspoort en KPN een solide samenwerkingsovereenkomst sluiten. Die maakt snel en stabiel internet voor onze hele gemeente mogelijk. DBS hielp ons om digitale inclusie om te zetten in concreet resultaat – met impact voor al onze inwoners."
Anja Vijselaar, Wethouder, Gemeente De Ronde Venen

Heeft u een concrete vraag?

Of gewoon eens kennismaken en bespreken wat uw aandachtspunten zijn?

We komen graag in gesprek.